Na internetu jsem si vybral Volkswagen Golf z roku 2010. Na webových stránkách prodejce byl zmíněn také jakýsi „Certifikát“, kde bylo uvedeno, že vůz má sedm hvězdiček ze sedmi možných. Zdálo se, že auto už nemůže být v lepším stavu. Ještě ten den jsem vyrazil do bazaru, abych se na auto podíval. Prodejce auto vychválil, říkal, že není potřeba do auta investovat ani korunu a že můžu hned jezdit. A skutečně, i při zkušební jízdě se zdálo auto ve skvělé kondici, takže jsem se rozhodl vůz koupit. Jenže při podpisu smlouvy mi dala slečna za přepážkou podepsat dokument s popisem technického stavu vozidla, kde ale bylo napsáno, že auto je v podstatě vrak. U motoru bylo totiž například uvedeno, že vyžaduje opravy nad rámec běžné údržby, u převodovky zase že má zvýšenou vůli a hlučnost a že stejně jako motor vyžaduje opravy nad rámec údržby. Brzdy byly podle tohoto protokolu výrazně opotřebované, tlumiče měly být poškozené s dovětkem „nutná výměna“. Výměna byla doporučena i u výfuku, chladič měl být poškozený a deformovaný, atd… V závěru dokumentu bylo napsáno, že „technický stav automobilu je špatný…“. Když jsem namítal, že prodejce u auta tvrdil, že je vůz ve výborném stavu a že má mít sedm hvězdiček, tedy nejvíc co je možné, odvětila slečna za přepážkou, že auto je určitě v pořádku, ale že toto musí psát ke každému vozu a že to je pouze „formalita“. Mám právní vzdělání, autům nerozumím, ale v tu chvíli mi bylo naprosto jasné, že dokument má v případě reklamace sloužit jako důkaz o tom, že prodejce na vady upozornil a nemusí tedy případnou reklamaci uznat. Hezký trik…

Michal K., Praha

Redakčně kráceno a upraveno