Nová auta neustále zdražují a tak je nákup toho ojetého v naší republice pořád ještě nejběžnějším způsobem, jak si do rodiny nějaké to „přibližovadlo“ pořídit. Jenže při jeho nákupu dělají často kupující závažné chyby, které se mohou ve svém důsledku pořádně vymstít. Tohle je deset z nich, na které je potřeba při nákupu myslet. Potom by se nemělo stát, že se ze zdánlivě výhodného nákupu ojetiny stane noční můra.
Chyba č. 1 – Díváte se jen na najeté kilometry
Dnes jsou nejdiskutovanějším tématem najeté kilometry, ale číslo na tachometru nikdy nemůže vypovídat o stavu auta všechno. Nikdo vám nezaručí, že auto s necelými 100 000 km bude lepší než stejné auto s dvojnásobnou porcí. Vždy záleží na tom, jak se o vůz původní majitel staral, po jakých jezdilo silnicích, jaké majitel čerpal palivo a podobně. Koukejte proto především na celkový technický stav a nenechte se svazovat pouze ujetými kilometry.
Chyba č. 2 – Se svým rozpočtem jdete na hranu
Koupě ojetého auta nese logická rizika spojená s případným nutným servisem a výměnou opotřebovaných dílů. Bohužel, plno lidí při nákupu zcela vyčerpá svůj rozpočet, takže jim na následné opravy nezbývají peníze. Důležité však je spočítat si, co všechno lze ze svých peněz utáhnout. Servis luxusního prémiového auta, i když je za hezké peníze, rozhodně není levný. Kontrolu technického stavu i s přibližným finančním rozpočtem na opravu případných závad můžete objednat ZDE
Chyba č. 3 – Chcete jedině diesel
Nízká spotřeba paliva je mantrou velké části kupujících, ale složitý moderní turbodiesel už není tak jednoduchý a hlavně nezničitelný jako staré osvědčené motory. Choulostivá turbodmychadla, dvouhmotové setrvačníky, vstřikovače citlivé na kvalitu nafty a filtry pevných částic jsou nejproblematičtější součástky, které mohou provoz naftového auta zatraceně prodražit. Zvažte proto, zda se vám nákup dieselu skutečně vyplatí.
Chyba č. 4 – Nevěříte autobazarům
Domníváte se, že od soukromého prodávajícího koupíte ojetý vůz lépe, a že vám u něj nehrozí zatajení nějaké závady nebo vážné havárie? Hrozí. Hrozí to úplně stejně jakou v autobazarech. Ty ale mají alespoň nějakou vstupní kontrolu vykupovaných aut, takže ty úplně nejhorší vozy by takovým sítem projít neměly. To se ale týká prodejců, kteří vozy vykupují. Vozy v tzv. komisi většinou žádnou velkou kontrolou neprocházejí. Vždy si proto pečlivě zkontrolujte, zda technický popis vozu odpovídá jeho reálnému stavu. Někteří prodejci totiž rádi do smlouvy popíší vůz tak, že se zdá, že jde v podstatě o vrak. Případná reklamace skryté vady je potom velice obtížná. Vždy je proto lepší, nespoléhat pouze na informace od prodávajícího, ale zajistit si kvalitní nezávislé a především odborné prověření vozidla.
Chyba č. 5 – Nechcete nic jiného než Škodu
Domácí automobilka je pořád velmi oblíbená, což je logické vzhledem k rozsáhlé servisní síti, dostupnosti náhradních dílů a samozřejmě i díky kvalitám samotných produktů automobilky Škoda. Jenže ne vždy se jedná o nejvýhodnější koupi. Některé konkurenční modely poskytují například lepší dynamické parametry nebo třeba výhodnější výbavu. Stejné je to i s cenou. Žádané škodovky jsou prostě mnohdy dražší než srovnatelná konkurence.
Chyba č. 6 – Nezkontrolujete doklady
I když je nabídka na trhu ojetin veliká, spousta lidí pořád naletí a koupí třeba kradené auto. Přehlížejí nesrovnalosti v dokladech k vozidlu, neprověří si čísla VIN na karoserii a podobně. Velkým rizikem je také vozidlo v exekuci, které vám exekutoři seberou a jen sotva se kdy domůžete svých peněz zpátky. Abyste takovým problémům předešli, je dobré nechat prověřit nejen samotný technický stav vozu, ale i jeho právní původ. To můžete například s programem CarTrax Premium, který obsahuje i prověření vozu v systému carVertical
Chyba č. 7 – Bojíte se dovézt auto ze zahraničí
Dovoz auta ze zahraničí je dnes velmi jednoduchý, a pokud je auto z EU, vlastně vás ani žádné zdlouhavé běhání po úřadech nečeká. Jazyková bariéra není velká překážka, například bazary v Německu kousek za hranicemi často mluví nejen anglicky, ale domluvíte se tam v mnoha případech i česky. I tady ale samozřejmě platí poučka „důvěřuj, ale prověřuj“.
Chyba č. 8 – Nenecháte si poradit
Spousta kupujících si myslí, že už ví o autech všechno. Přesto není od věci vypátrat o konkrétním voze co nejvíce dostupných informací a snažit se najít především objektivní a nezaujaté názory. Nebojte se zaplatit si specialistu se skoro až kritickým pohledem na věc, který vám upřímně poradí, co konkrétní auto může postihnout. Ideální je nezávislý servis, který nemá žádný zájem na tom, zda auto koupíte, či nikoliv. A nezlobte se na odborníka, když vám vůz nedoporučí. Pravděpodobně vám svým názorem zachránil hodně peněz. Kontrolní servisní programy si můžete vybrat ZDE
Chyba č. 9 – Necháte se unést emocemi
My víme, že červená Alfa Romeo vypadá prostě super, ale důležité je při nákupu nechat emoce stranou a používat především rozum. Člověk se snadno nechá, zvláště když kupuje vytoužený automobil, unést a pak snadno přehlédne naprosto jasné stopy například po velké bouračce či chrastící motor těsně před smrtí. Na trhu jsou desítky tisíc aut na prodej. Jestliže to první nebude v pořádku, jistě během krátké doby najdete vhodnou alternativu.
Chyba č. 10 – Sednete na špek báchorkám o starém pánovi
Plno lidí si pořád nechá od prodávajícího nakukat ty skoro až komické fráze, že s autem jezdil opatrně starý pán, že auto v zimě nejezdilo, že bylo garážované a že ho nikdy nikdo nenaboural. Pak už je jen krůček k tomu, aby kupující nepoznal, že je auto očividně stočené o několik set tisíc kilometrů nebo svařené ze tří kradených vraků.
A jedna bonusová rada na závěr: jestliže chcete mít při nákupu auta jistotu, že o něm budete vědět téměř všechno, vyberte si jeden ze servisních programů CarTrax. Nezávislí odborníci v sítí 320 servisů po celé České republice vaše auto zkontrolují a vystaví k němu CarTrax DataList s popisem technického stavu, doporučením na opravy a s přibližným finančním rozpočtem na nutný servis.
Text: David Žídek; Foto: Emil Frey