Jak tak už bývá, koupě ojetého vozu není úplně jednoduchá záležitost a do autobazaru by měl jít kupující řádně připraven. Pamatujte na to, že celková částka za první servis se bude vždy odvíjet od toho, jakou značku a model vozu jste si vlastně zakoupili, a také pochopitelně od toho, v jakém technické stavu se vozidlo nachází. S tím souvisí i motorizace, kterou je vámi vybraná ojetina vybavena. Z toho důvodu se dá více než očekávat, že za vůz běžné značky zaplatíte mnohem nižší servisní náklady, než tomu bude u vozidel z dílen prestižnějších výrobců.
A čím tedy začít? Úplně prvním pravidlem je to, že (vyjma ročních předváděcích vozidel s doloženými servisními záznamy a nadstandardní údržbou) je vždy potřeba jako první udělat kompletní výměnu oleje a všech filtrů ve vozidle. Motor je zkrátka základ. Je však pravdou, že jen malé procento těch, kteří si jdou koupit ojeté auto, asi pojede do značkového autorizovaného servisu, kde si za hodinu práce mohou říci i více než tisíc korun. Proto zde existují i neznačkové autoservisy, kterých je jen po Praze na několik desítek. Tam si za jednu hodinu práce řeknou skoro o polovinu méně a přitom kvalita práce je často naprosto stejná.
Po přihlášení ojetiny do provozu by tak vaše první kroky měly směřovat do nejbližšího autoservisu, kde necháte vyměnit olejovou náplň motoru a s tím spojený olejový filtr. To však stále nestačí. Vhodné je zároveň požádat o výměnu palivového filtru a stranou nenechte ani kontrolu chladící kapaliny. Pro lepší komfort na palubě se pak často doporučuje výměna kabinového filtru, protože nikdy na 100 % nevíte, kdo vůz před vámi užíval. Výše zmíněným krokem máte za sebou úplně to nejzákladnější, co při koupi vozu jako takového nejde nikdy vynechat. Dalším krokem, který naštěstí není takovou povinností, je kontrola a případná výměna rozvodů. Každý výrobce má stanovený kilometrový interval, po jehož dosažení je potřeba výměna celého rozvodového ústrojí motoru. Pokud by to snad někdo nedodržoval, může si ve finále vykoledovat nepěkné potíže s motorem, které ve většině případů končí jeho totální destrukcí. V porovnání s výměnou oleje jde sice o podstatně dražší servisní náklad, ovšem na druhou stranu, výměna rozvodů se nedělá každý měsíc.
Další krok je čistě individuální a záleží na tom, jak se o vůz staral předchozí majitel. Možná vás totiž nemine výměna brzdových kotoučů, destiček a také brzdové kapaliny. Nedá se však říci, že je to úplně povinný krok, jelikož některé ojetiny se za svůj život dočkaly pravidelného servisu a může se stát, že vámi vybraný kousek bude ještě nějakou dobu brzdit jako o závod. Podstatnějším a možná posledním z nejdůležitějších úkonů, je výměna celé spojkové sady. Opět zde platí, že existují výjimky mezi ojetými auty, ovšem většina z nich má za sebou nemalé porce kilometrů, což se může projevit na výsledném stavu spojky. Je tak vhodné vyměnit celou spojkovou soustavu společně se setrvačníkem (pokud ho vůz má), který je z toho všeho nejdražší položkou.
Jestli nechcete, aby vás překvapily nějaké skryté vady a s tím spojený problém s reklamací nebo s drahou servisní opravou, nechte si auto ještě před jeho nákupem prověřit v jednom ze 340 CarTrax Pointů po celé České republice. Nezávislý odborník auto zkontroluje a vystaví k němu CarTrax DataList s popisem technického stavu a doporučením na nutné opravy včetně vyčíslení finančních nákladů.
Text: Dalibor Žídek; Foto: Pixabay