Diskuse o tom, jestli je lepší koupit si ojeté auto s klasickým ručním řazením nebo se samočinnou převodovkou, se vedou už dlouho. Mnoho lidí automat zamítne s tím, že je s ním auto pomalejší, má vyšší spotřebu a bude více poruchové. Ale to už vůbec nemusí být pravda, ba dokonce naopak. Moderní automaty řadí rychle, v některých případech spolehlivosti spíše pomáhají a umí i snížit spotřebu paliva.
Lidé, kteří mají s řazením problémy ze zdravotních důvodů, nic jiného na výběr asi nemají. Pro ně je vůz se samočinnou převodovkou vysvobozením a cestou k nezávislé mobilitě. Pro ostatní je to pak rozhodnutí dle subjektivních preferencí, ale lze pochopit, proč se samočinné převodovky dostávají do módy. Fungují skvěle, a kdo si na ně zvykne, většinou už nic jiného nechce.
Kdo se rozhodne pro vůz se samočinným řazením, ten má na výběr mnoho možností a bude vlastně záležet na jeho rozpočtu a také na tom, co od auta očekává. Samočinných převodovek je několik typů, tak si ukažme, co je vlastně na trhu, kde takové převodovky najdeme a jaké jsou jejich výhody a nevýhody.
Robotizovaná převodovka
Nejjednodušší typ automatické převodovky konstrukčně vychází z převodovky manuální a liší se pouze tím, že ovládání klasické spojky a změnu rychlostí obstarává elektronika. Tyto převodovky jsou nejlevnější, prostorově nenáročné, prakticky se neliší od konvenčního manuálu a proto se s nimi setkáme hlavně v malých a levných vozech. Příkladem je robotizovaný automat třeba ve Škodě Citigo, Opelu Corsa či v nových Daciích. Setkáme se s nimi ale i v některých sportovních vozech, třeba ve starších BMW (označení převodovky SMG) a také v některých modelech Ferrari či Lamborghini.
Tato převodovka má totiž nejmenší mechanické ztráty a pro použití ve sportovní voze se hodí. V něm také nevadí její asi největší neduh a to je nízký komfort řazení. Elektronika musí totiž udělat vždy přesně to, co řidič, tedy ubrat plyn, vypnout spojku, změnit rychlost, sepnout spojku a opět přidat plyn. Počítač to dnes udělá rychleji než průměrný řidič, ale řazení není ani tak moc komfortní. Navíc se nezbavíte nutnosti čas od času měnit spojku, a zejména v městském režimu bude docházet k jejímu rychlejšímu opotřebení. V současné době jsou však tyto převodovky spíše na ústupu.
Převodovka s hydrodynamickým měničem momentu
Aktuálně klasické automaty, kde přenos síly od motoru zajišťuje hydrodynamický měnič točivého momentu, zažívají jistou renesanci. Jejich výhodou byl vždy velký komfort řazení a z principu funkce i poměrně vysoká spolehlivost celého hnacího řetězce. Nevýhodou ovšem byly větší mechanické ztráty a s tím související vyšší spotřeba paliva a horší dynamika.
Proto se takové převodovky objevovaly a objevují spíše ve velkých luxusních vozech se silnými motory, kde je komfort důležitější než spotřeba paliva, a silný motor mírný pokles dynamiky snadno vyrovná. V malých autech je ale tento typ automatu drahý, ne tak úsporný (v tabulkách má takové auto navíc vyšší emise, čímž se v některých zemích může dostat do dražších daňových tříd) a pokles výkonu může být znát.
V poslední době se ale na trh dostávají klasické automaty, které už jsou o poznání efektivnější a využívají nová řešení, která pomáhají spotřebu snižovat. Automobilky se k nim vracejí také od dvouspojkových převodovek, které jsou velmi drahé, servisně náročné a ne tak komfortní. Moderní automaty s hydrodynamickým měničem jsou spolehlivé, a i když vyžadují pravidelný servis s výměnami oleje (pozor, u mnoha vozů není servis vůbec předepsán a bohužel je to na stavu ojetin vidět), odpadají s nimi třeba opravy dvouhmotových setrvačníků. A necitlivým řidičům pomůže automat šetřit motor a celý pohonný řetězec.
Dvouspojková převodovka
Průkopníkem tohoto velice zajímavého řešení byla značka Porsche a Audi. Koncern Volkswagen ji poprvé nasadil ve velkém. Ve škodovkách ji známe pod zkratkou DSG, ale setkáte se i s jinými obchodními názvy, třeba Powershift u Fordu, PDK u Porsche atd. Princip fungování má asi nejblíže klasické robotizované převodovce. Zjednodušeně by to šlo popsat asi tak, že se jedná o dvě převodovky v jedné. Jedna převodovka má na starosti liché převodové stupně, druhá pak sudé.
Převodovky jsou pak spojeny soustavou spojek, které mezi lichými a sudými převody přepínají. Výhoda je jasná: převodovka nemá takové mechanické ztráty jako klasický automat, ale řadí výrazně rychleji a komfortněji než robotizovaná převodovka. I proto se houfně začala používat ve sportovních vozech, do kterých se velice hodí.
Za jejím rozšířením v běžných autech stál spíše hon za nížšími emisemi a spotřebou, ale z dlouhodobého hlediska představují dvouspojkové převodovky v ojetinách poměrně velké riziko. Jsou servisně velice náročné, ne každý servis s nimi umí pracovat a opravy jsou velmi drahé. Vždyť jen výměna spojek a celková oprava převodovky DSG ve Fabii může stát klidně přes 50 000 Kč, což je u ojetiny opravdu obrovská suma peněz.
Převodovka s plynule proměnným převodem (CVT)
Dalším poměrně rozšířeným typem jsou variátorové převodovky CVT, které převod mění plynule. Vyskytují se hlavně v malých autech, zejména japonských značek, ale najdeme je i ve větších vozech, třeba u Subaru (označení Lineartronic) či Audi (označení Multitronic). Používají je také například vozy Nissan a Infiniti.
Výhodou je plynulý přenos výkonu a absence cukavého řazení, nevýhodou ale poměrně velké ztráty při rychlé jízdě po dálnici a vrozená choulostivost systému s řemenem či spíše řetězem klouzajícím po dvojici kuželových kol. Tyto převodovky vyžadují pečlivý servis (pravidelné výměny oleje a jednou za čas výměnu řetězu nebo řemenu), a navíc nejsou mezi řidiči moc oblíbené svým projevem. Monotónní hučení motoru při akceleraci připomíná skútr, který podobný typ převodovky, tedy variátor, také používá.
Podobně se projevuje i hybridní převodovka od Toyoty či Lexusu, ale tam je použit jiný, naopak velice spolehlivý systém elektricky asistované planetové převodovky, ve které se spojuje výkon elektromotoru a spalovací jednotky. Ta je na rozdíl od některých variátorových převodovek velmi spolehlivá a lze ji v ojetině doporučit.
Při nákupu ojetého vozu s automatickou převodovkou velmi pečlivě prověřte její funkci a stav. Jestliže se na to necítíte, rozhodně doporučujeme přizvat k výběru vozu nezávislého odborníka, který technický stav automatické převodovky prověří, případně doporučí její opravu i s vyčíslením přibližné ceny.
Text: David Žídek; Foto: Pixabay